Bagaimana Brunei Mendidik Rakyatnya Untuk Menjauhi Rokok?

 On Thursday, December 27, 2018  

Bagaimana Brunei Mendidik Rakyatnya Untuk Menjauhi Rokok?

Bagaimana Brunei Mendidik Rakyatnya Untuk Menjauhi Rokok?

BAGAIMANA BRUNEI MENDIDIK RAKYATNYA UNTUK MENJAUHI ROKOK?

 
👉 Kerajaan memulakan rancangan tersebut secara berperingkat.

👉 Pada mulanya kerajaan gunakan pendekatan harga. Harga rokok di Brunei dinaikkan secara semakin lama semakin mahal sehingga rakyatnya mengeluh dan tidak sanggup membelinya.

👉 Apabila itu berlaku, kerajaan pun mengharamkan penjualan rokok.

👉 Bagaimana kerajaan tanggani masalah rokok seludup?

👉 Di Brunei jika terkantoi merokok di kawasan awam & memiliki rokok seludup, anda akan berhadapan dengan 3 jenis penguatkuasa.

👉 Yang pertama : Polis. Yang kedua : Pegawai Kesihatan. Yang ketiga : Pegawai Imigresen.

👉 Polis & Pegawai Kesihatan akan melaksanakan kaunseling (perlu mengakui enggan mengulangi perbuatan merokok di tempat awam), hukuman & denda. Manakala Pegawai Imigresen berperanan menyiasat sehingga ke akar umbi bagaimana rokok boleh terlepas masuk ke Brunei, atas tujuan apa & sebagainya.

👉 Cara denda dikenakan ialah;

Kali pertama BD 300
Kali kedua BD 1,000
Kali ketiga BD 5,000


👉 Denda perlu dibayar penuh atau tidak, berhadapan dengan hukuman penjara.

👉 Kenapakah kerajaan melarang rakyatnya merokok secara terbuka walau dimana-mana kawasan di Brunei? 


Jawapannya : alam ini milik rakyat Brunei bersama. Oleh itu semua berhak menghirup udara yang segar, bebas pencemaran & perkara yang merosakkan kesihatan masing-masing.

👉 Selain rokok, vape juga tidak dibenarkan di Brunei.

👉 Jika ada yang mahu merokok, mereka boleh membeli di sempadan Sarawak (Malaysia) - Brunei. Paling banyak 2 pek sahaja. Perlu diisytiharkan, dihisap dalam premis sendiri & bukan bertujuan komersial.

👉 Di seluruh kawasan awam Brunei, termasuklah lapangan terbang, restoran, tandas, hotel, kedai-kedai, taman, tempat riadah, kawasan perumahan, pejabat adalah KAWASAN LARANGAN MEROKOK.

Terima kasih.

Sumber : Steemit.com

Ulang siar entri Bagaimana Brunei Mendidik Rakyatnya Untuk Menjauhi Rokok? bertujuan berkongsi bahan bacaan ringan dalam lingkungan rakan blogger dan jaringan sosial tanpa melibatkan sebarang keuntungan. Dengan penghargaan kepada Ameno World iaitu sumber atau penulis asalnya. Much more respect from Dop Paka Sikit Arang.
Bagaimana Brunei Mendidik Rakyatnya Untuk Menjauhi Rokok? 4.5 5 Unknown Thursday, December 27, 2018 Bagaimana Brunei Mendidik Rakyatnya Untuk Menjauhi Rokok? BAGAIMANA BRUNEI MENDIDIK RAKYATNYA UNTUK MENJAUHI ROKOK?   👉 Kerajaan m...


No comments:

Post a Comment