Ini Luahan Sayu Rakan Setugas #6Wira Yang Terkorban.

 On Monday, October 8, 2018  

Ini Luahan Sayu Rakan Setugas #6Wira Yang Terkorban.

Ini Luahan Sayu Rakan Setugas #6Wira Yang Terkorban.

Oleh : Pucai Resq

Boleh kali saya berkongsi sedikit sebanyak tentang arwah Yaya. Saya kenal kau lambat.. Bulan Oktober 2018 ini genap la 2 tahun kita kenal sebab sama-sama jumpa masuk unit scuba. Kau tak kenal saya, saya tak kenal kau tapi kau tegur saya macam lama suda kenal.. 




Sebulan kursus asas bersama nampak la ko ni tak kacau orang, selalu ketawa.. Sir William Ong marah saya tapi ko yang ketawa pastu kena.. Pendiam, selalu on fon spend time with family (vc). Orang yang peramah sangat.. Sesiapa yang mengenali arwah mesti tau orangnya camna.

Bulan 4 tahun 2017 saya pindah dari Sungai Buloh ke Port Klang. Memandangkan saya tak berkawan lagi di balai tu dan tak tahu tentang perangai budak balai.. Ko juga la yang tunjuk tentang balai tu sebab si Sarbini gagal.. 


Dia masuk PKK, tak silap saya 14hb saya masuk crew b.. Dapat la kita 1 crew.. Yang saya kenal dalam crew b tu, ko dengan arwah Mazlan jak.. Sebab Sabah, biar baru jumpa memang terus masuk..

Saya jarang ada di balai, sebab selalu keluar ikut event jabatan, tapi bila saya masuk balai mesti ko akan bertanya ini itu lepas tu saya pula cerita lebih (bukan lipak ok). Saya selesa berkawan sama ko sampai tiap kali saya masuk balai, ko la duluan saya cari. 


Biarpun pernah tak ngam sekali sebab ko dengan Hassan buli saya pasal nasi belada. Ko perasan saya marah lepas balik dari Putrajaya tu, tapi ko pandai ambik hati balik.. 

Bertanya pasal motor saya yang rosak, dan ada kawan yang pandai bab motor ni.. Nampak la ko mau tolong saya.. Siap suruh gambr blok motor pula. Bila ada masalah, ko berusaha mau settle.. Tapi ko tak pernah bagitau yang ko ada masalah kan :’)
 

Saya pelik kenapa ko masuk air?
 
Selalu senyum, ketawa, menyanyi bersama, kuat kacau saya video call.. Bertanya pasal pengalaman saya di Sungai Buloh.. Dan selalu saya nasihat ko kalo mau main sama air jangan panic.. Kalau tak confident jangan masuk.. Biar orang lain yang buat.. Ingat raya pertama tahun lepas? 


My 1st dive after operasi selepas masuk scuba.. Sebab terlampau keluar dari balai kan. Kita la yang hari-hari respond kes tu sebab ganti orang beraya.. Seminggu duduk balai, hari-hari cari orang lemas sebab tak jumpa.. Ko tak dive, dan ko cuma jadi tender seja sana.. 

Sebab waktu malam, sungai dan arus deras.. Saya, ko, Arwah Malik dengan Kazrem respond.. Saya tukar arwah Malik dive dan ko tak dive sebab ko tak confident. So kami tak mau juga ada apa-apa terjadi dan tak salahkan ko pun.. 

Sebab saya pun tak confident juga.. Maklumlah 1st dive dah dapat waktu malam di kawasan sungai arus deras.. Kalau tasik nda juga apa sebab air tak kemana.. So saya taw camna perasaan ko..

Apa-apa barang saya yang lupa letak ka apa ka, semua saya akan bertanya sama kau.. Ko dengan Sarb.. Tapi Sarbini sot.. Ada jak jawapan tak boleh pakai dia. Ko pula macam Mamy saya. Semua kau taw.. Tapi lepas ni, cuma Sarbini ja saya boleh tanya.. Lepas ni tak da suda yang selalu bertanya tentng apa saya buat event-event jabatan ni.. 


Tak ada suda nyanyi-nyanyi dalam jentera on the way pigi operasi.. Ketawa.. Jangan masuk air kalo tak confident/panic tapi ko cuba untuk selamatkan dorang.. 

Saya pelik “kenapa ko masuk air?”.. Then dorang cakap.. Memang ko tak masuk.. Tapi ko cuba untuk tarik dorang keluar dari “backwash” tu.. Ko lebih takut kehilangan kawan tapi ko pun termasuk sama dalam “backwash”. Rehat la ya. :’) 

Tenang la ko di sana bersama arwah yang lain.. Kamu la sahabat, kamu la keluarga, hero di hati kami. Nanti pasti kita akan jmpa lagi.. :’)

God bless. Rest in peace. Forgive me if i ever done something wrong to you.

#ppdaselangor
#6hero


Taktau mau cakap apa.. 1 crew, 1 unit, 1 kepala.. Kita berlima dalam unit scuba dalam crew b..



Tapi kamu berempat pergi dulu.. Tuhan lebih menyayangi kamu.. Kamu sahabat, kamu keluarga..
Condolence to the family for the lost..
Rest in peace brother..
Still cant believe..

Ulang siar entri Ini Luahan Sayu Rakan Setugas #6Wira Yang Terkorban. bertujuan berkongsi bahan bacaan ringan dalam lingkungan rakan blogger dan jaringan sosial tanpa melibatkan sebarang keuntungan. Dengan penghargaan kepada Ameno World iaitu sumber atau penulis asalnya. Much more respect from Dop Paka Sikit Arang.
Ini Luahan Sayu Rakan Setugas #6Wira Yang Terkorban. 4.5 5 Unknown Monday, October 8, 2018 Ini Luahan Sayu Rakan Setugas #6Wira Yang Terkorban. Oleh : Pucai Resq Boleh kali saya berkongsi sedikit sebanyak tentang arwah Yaya....


No comments:

Post a Comment