Analisis SPM 2017 - ZF Zamir.
Oleh : ZF Zamir
Setelah kita dengar dan baca kejayaan anak-anak SPM warga Fesbuk ni, rasanya cukup sampai di situ sahaja.
Untuk makluman, daripada 443,833 calon yang mendaftar untuk SPM pada tahun 2017, seramai 415,008 calon menduduki sekurang-kurangnya 6 mata pelajaran teras untuk pertama kali.
Berdasarkan laporan analisis keputusan SPM yang dikeluarkan pada 15 Mac yang lalu, seramai 61,421 calon atau 14.8% tidak layak dianugerahkan sijil.
Ini bermakna negara telah memproduksi seramai 61,421 calon yang gagal 2 subjek wajib lulus iaitu Bahasa Melayu & Sejarah.
Manakala untuk 6 subjek teras pula, jumlah calon gagal seluruh negara adalah seperti berikut;
Seramai 24,600 calon atau 6.6% gagal dalam subjek Bahasa Melayu.
Seramai 52,989 calon atau 14.2% gagal subjek Sejarah.
Seramai 77,928 calon atau 20.9% gagal Bahasa Inggeris.
Seramai 66,484 calon atau 17.9% gagal dalam Matematik.
Seramai 21,614 calon atau 7.9% gagal dalam subjek Sains.
Lebih menyakitkan, seramai 26,536 calon atau 11.8% gagal Pendidikan Islam sebanyak 22,639 calon atau 18.4% gagal Pendidikan Moral.
Memang benar kita tak nafikan, bukan tujuan utama sekolah didirikan untuk mendapatkan skor A dalam akademik. Tapi dalam masa yang sama kita tak boleh berpaling atau menutup mata dari data yang wujud di hadapan kita hari ini.
Apakah yang menyebabkan sehingga 24,600 calon anak-anak kita gagal mencapai kemahiran minima dalam bahasa kebangsaan setelah lebih dari 60 tahun merdeka?
Apakah yang menyebabkan sehingga 52,989 calon anak-anak kita setelah bersekolah lebih dari 12 tahun gagal menguasai pengetahuan minimum dalam bidang Sejarah?
Laporan ini juga mendedahkan dalam bidang Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT), 34% calon iaitu 150,903 orang menguasai KBAT pada tahap rendah. 39% calon atau 173,094 orang memberi jawapan rendah kualiti dalam Kemahiran Mengaplikasi, 33% calon atau 146,464 orang memberi jawapan kualiti rendah dalam Kemahiran Menganalisis. 31% calon atau 137,588 orang memberi jawapan rendah kualiti dalam Kemahiran Menilai serta 35% calon atau 155,341 orang memberi jawapan rendah kualiti dalam Kemahiran Mencipta.
Dan sebenarnya lebih banyak soalan harus ditanyakan kepada pihak Kementerian Pendidikan kerana mereka mempunyai data yang lebih spesifik iaitu;
i) Siapakah golongan calon yang gagal subjek Bahasa Melayu & Sejarah dari aspek bangsa dan lokasi?;
ii) Adakah wujud korelasi di antara tekanan sosio-ekonomi dengan 61,421 orang calon yang tidak layak dianugerahkan sijil serta;
iii) Apakah masa depan calon yang gagal ini nanti?
P/s - Kredit kepada Syuhada Roslan & Nazeeha Ziarat Khan untuk extraction data & laporan
Setelah kita dengar dan baca kejayaan anak-anak SPM warga Fesbuk ni, rasanya cukup sampai di situ sahaja.
Untuk makluman, daripada 443,833 calon yang mendaftar untuk SPM pada tahun 2017, seramai 415,008 calon menduduki sekurang-kurangnya 6 mata pelajaran teras untuk pertama kali.
Berdasarkan laporan analisis keputusan SPM yang dikeluarkan pada 15 Mac yang lalu, seramai 61,421 calon atau 14.8% tidak layak dianugerahkan sijil.
Ini bermakna negara telah memproduksi seramai 61,421 calon yang gagal 2 subjek wajib lulus iaitu Bahasa Melayu & Sejarah.
Manakala untuk 6 subjek teras pula, jumlah calon gagal seluruh negara adalah seperti berikut;
Seramai 24,600 calon atau 6.6% gagal dalam subjek Bahasa Melayu.
Seramai 52,989 calon atau 14.2% gagal subjek Sejarah.
Seramai 77,928 calon atau 20.9% gagal Bahasa Inggeris.
Seramai 66,484 calon atau 17.9% gagal dalam Matematik.
Seramai 21,614 calon atau 7.9% gagal dalam subjek Sains.
Lebih menyakitkan, seramai 26,536 calon atau 11.8% gagal Pendidikan Islam sebanyak 22,639 calon atau 18.4% gagal Pendidikan Moral.
Memang benar kita tak nafikan, bukan tujuan utama sekolah didirikan untuk mendapatkan skor A dalam akademik. Tapi dalam masa yang sama kita tak boleh berpaling atau menutup mata dari data yang wujud di hadapan kita hari ini.
Apakah yang menyebabkan sehingga 24,600 calon anak-anak kita gagal mencapai kemahiran minima dalam bahasa kebangsaan setelah lebih dari 60 tahun merdeka?
Apakah yang menyebabkan sehingga 52,989 calon anak-anak kita setelah bersekolah lebih dari 12 tahun gagal menguasai pengetahuan minimum dalam bidang Sejarah?
Laporan ini juga mendedahkan dalam bidang Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT), 34% calon iaitu 150,903 orang menguasai KBAT pada tahap rendah. 39% calon atau 173,094 orang memberi jawapan rendah kualiti dalam Kemahiran Mengaplikasi, 33% calon atau 146,464 orang memberi jawapan kualiti rendah dalam Kemahiran Menganalisis. 31% calon atau 137,588 orang memberi jawapan rendah kualiti dalam Kemahiran Menilai serta 35% calon atau 155,341 orang memberi jawapan rendah kualiti dalam Kemahiran Mencipta.
Dan sebenarnya lebih banyak soalan harus ditanyakan kepada pihak Kementerian Pendidikan kerana mereka mempunyai data yang lebih spesifik iaitu;
i) Siapakah golongan calon yang gagal subjek Bahasa Melayu & Sejarah dari aspek bangsa dan lokasi?;
ii) Adakah wujud korelasi di antara tekanan sosio-ekonomi dengan 61,421 orang calon yang tidak layak dianugerahkan sijil serta;
iii) Apakah masa depan calon yang gagal ini nanti?
P/s - Kredit kepada Syuhada Roslan & Nazeeha Ziarat Khan untuk extraction data & laporan
Ulang siar entri Analisis SPM 2017 - ZF Zamir. bertujuan berkongsi bahan bacaan ringan dalam lingkungan rakan blogger dan jaringan sosial tanpa melibatkan sebarang keuntungan. Dengan penghargaan kepada Ameno World iaitu sumber atau penulis asalnya. Much more respect from Dop Paka Sikit Arang.
No comments:
Post a Comment