Pelajar Malaysia Hampir Dimurtadkan Di Korea Selatan? Episod 1.

 On Tuesday, April 30, 2019  

Pelajar Malaysia Hampir Dimurtadkan Di Korea Selatan? Episod 1.

Pelajar Malaysia Hampir Dimurtadkan Di Korea Selatan? Episod 1.

Oleh : Firdaus Wong Wai Hung

Pelajar Malaysia Hampir Dimurtadkan Di Korea Selatan? [Siri 1]

Artikel pendedahan kali ini agak panjang. Mohon sahabat baca sehingga habis kerana ia sangat penting dan sebarkan.

 

 
Mutakhir ini banyak gerakkan agama baru atau kultus (cult) yang kian tersebar di Malaysia. Bukan sahaja gerakkan dari ajaran sesat di dalam Islam sahaja, malah ada yang dari pecahan ajaran Buddha, Kristian, Hindu dan juga pembentukkan agama baru yang kebanyakkan berasal dari luar negara.

Apabila ajaran ini sudah bertapak di Malaysia, sudah pasti misi untuk menyebar luaskan ajaran baru mereka itu berlangsung di Malaysia samada secara sembunyi atau secara terang-terangan. Salah satu gerakkan yang difokuskan untuk dibincangkan adalah Unification Church dari Korea Selatan.

Sejarah

Gerakkan keagaman ini diasaskan oleh Sun Myung Moon yang lahir pada 25 Februari 1920. Moon lahir di Provinsi Pyungan Bukedo yang kini termasuk di dalam wilayah Korea Utara. Beliau lahir dalam sebuah keluarga yang menganut kepercayaan Konfusianisme.

Beliau pada asalnya memiliki nama Mun Yong Myeong. Tetapi ketika beliau berumur 10 tahun, keluarganya telah menerima agama Kristian dan menjadi ahli kepada Gereja Presbiterian. Lima tahun setelah itu, dikatakan berlaku satu “peristiwa penting” pada 17 April 1935 dimana Mun Yong Myeong sedang bertapa di Gunung Myodo, lalu datang seorang lelaki yang dikatakan Jesus menjelma di hadapnnya dan memberitahu kepadanya:

"Kamu akan mewarisi seluruh misi aku, sebelum ini aku tidak dapat memenuhi ‘The Three Great Blessings’, jadi kamu mesti memenuhinya bagi pihak aku",

Jesus meminta Mun untuk menyelesaikan tugas yang beliau sendiri belum dapat tunaikan kerana dirinya (Jesus) disalib.[1] Selepas beberapa tempoh Mun membuat pertimbangan dan berdoa kepada Tuhan, Moon nekad untuk menerima dan menjalankan misi tersebut, lalu beliau menukar namanya kepada Sun Myung Moon (lebih dikenali sebagai Moon).

Setelah dari peristiwa itu, Sun Myung Moon juga mendakwa telah beberapa kali secara sedar dia didatangi dan dipandu secara langsung oleh nabi Ibrahim, nabi Musa, Buddha dan juga nabi Muhammad sendiri.[2]

Pada 11 Mei 1954, Sun Myung Moon mula mengasaskan sebuah gereja bernama Holy Spirit Association for the Unification of World Christianity (HSAUWC) atau mereka sering dikenali sebagai Unification Church.[3] Pada ketika itu mereka berjaya menarik ramai pengikut dari pelajar wanita di Ewha University yang menjadi milik kerajaan Korea dan denominasi Protestan. Setelah itu gerakkan mereka ditentang oleh Presiden Universiti tersebut disebabkan ramai yang terpengaruh dengan ajarannya dan disusuli dengan tekanan dari akhbar di Seoul yang menulis tentang kegiatan mereka.

Pada akhir 1950-an, Gerakkan ini mula menghantar pendakyah (misionari) antarabangsa pertama, seorang dihantar ke negara jiran Jepun pada tahun 1958, manakala dua orang dihantar ke Amerika Syarikat pada tahun 1959. Kedua negara ini merupakan antara negara yang menjadi ramai pengikutnya.

Sun Myung Moon telah mengahwini Hak Ja Han pada tahun 1960, ketika itu Hak Ja Han berusia 17 tahun (Sun Myung Moon 40 tahun) di dalam upacara yang dinamakan ‘Holy Wedding Ceremony’. Ini merupakan perkahwinan yang kedua bagi Sun Myung setelah bercerai dengan isteri yang pertama. Sun Myung Moon dan Hak Ja Han inilah individu yang kini sangat terkenal sebagai gelaran Father Moon dan Mother Moon oleh pengikut mereka, mereka juga digelar sebagai True Parents oleh ahli-ahli Unification Church. Keluarga mereka (bersama anak-anaknya) dikenali sebagai keluarga sejati (True Family).

Hak Ja Han adalah orang yang mendokong kuat ajaran suaminya dan turut menjadi pengaruh untuk menguatkan lagi kerja misionari terutama di dalam sayap wanita. Pada tahun 1975, Unification Church berjaya menghantar pendakyahnya ke 120 negara untuk menapak ajarannya di setiap negara. Pada tahun 1984 Unification Church berjaya menubuhkan The Washington Times yang menjadi akhbar harian yang arus perdana di Amerika Syarikat.[4]

Setelah Unification giat berkembang dan menjadi kontroversi ditentang oleh Gereja Kristian, akhirnya pada 1996, gerakkan mereka menukar nama dari Holy Spirit Association for the Unification of World Christianity kepada The Family Federation for World Peace and Unification (FFWPU). Dengan membuang unsur kekristianan seperti perkataan Holy Spirit dan World Christianity.

Gerakkan mereka ini sebenarnya ditentang hebat oleh Kristian. Malah kebanyakkan buku dan penulisan Kristian dari denominasi Katolik, Protestan, Methodis yang lainnya tidak menganggap Unification Church adalah aliran di dalam Kristian. Ia adalah kultus (cult) agama baru yang tidak ada kena mengena dengan Kristian seperti ditulis di lapor The New York Times bertajuk REV. MOON'S CHURCH HELD NOT CHRISTIAN.[5] Begitu juga di dalam laman media Kristian yang lain seperti The Christian Post dan Christianity Today.[6]

Walaupun begitu, mereka tetap aktif menyebarkan fahamannya di dalam badan-badan kebajikan di atas nama “Peace” sehingga mewujudkan lebih 20 pertubuhan yang sangat aktif di seluruh dunia termasuk aspek politik, sukan, wanita dan pendidikan antaranya:

1) Universal Peace Federation (UPF)
2) Womens’s Federation for World Peace (WFWP)
3) Family Federation for World Peace and Unification (FFWP)
4) Inter Religious Federation for World Peace
5) Religious Youth Service (RYS)
6) International Interreligious Federation for World Peace (IIFWP)
7) World Culture and Sports Festival (WCSF)
8 ) World Association of Non Govermental Organizations (WANGO)
9) CAUSA
10) Professors World Peace Academy (PWPA)
11) Sun Moon University, Korea
12) International Educational Foundation (IEF)
13) Collegiate Association for the Research of the Principle (World CARP)
14) Service For Peace (SFP)
15) Youth Federation For World Peace (YFWP)


Selain itu banyak lagi gerakkan-gerakkan mereka yang lain. Gerakkan dan pertubuhan inilah yang menjadi tambatan untuk menyebarkan fahaman Unification Church.

Kepercayaan

Dalam mewujudkan ajaran baru ini, Father Moon telah menggabungkan inti ajaran Kristian dengan kepercayaan Shamanisme (Korea), Daoisme dan Konfusianisme. Selain itu juga beliau telah membuat penafsiran baru buat Bible yang kebanyakkan bercanggah dengan arus perdana. Hasil olahan itu lalu diadun dan diolah ke dalam kitab sucinya yang berjudul “Divine Principle” yang diterbitkan pada 1957. Setelah itu, Sun Myung Moon menyebut dirinya sebagai mesiah baru. Hasil daripada itu ajarannya mendapat sambutan yang hangat dikalangan masyarakat terutama di Korea Selatan, Jepun, Amerika Syarikat dan United Kingdom.

Dakwaan yang sering disebut, Jesus tidak berjaya menyelesaikan misi yang dimaksudkan adalah Jesus tidak berjaya menyelesaikan ‘tiga keberkatan agung’ (Three Great Blessings) yang diserahkan kepada Sun Myung Moon. Secara ringkasnya Three Great Blessings itu adalah perkahwinan dan juga sistem kekeluargaan.

1. Mempunyai zuriat (sempurna)
2. Berganda (beranak pinak)
3. Mendominasi (Mempunyai kuasa)


Sebab itu di dalam Unification Church sangat terkenal dengan ritual perkahwinan besar besaran (Mass Wedding) yang mana setiap pasangan akan diberkati oleh Father Moon dan Mother Moon. Bagi setiap orang yang menganggotai ahli Unification Church, mereka perlu diberkati jika mereka ingin masuk ke dalam syurga. Melalui majlis perkahwinan keberkatan ini, Father Moon percaya bahawa dia telah mencipta tradisi keluarga syurgawi yang baru (True Family yang dipimpin oleh True Parents) dan ini adalah usaha pemulihan hubungan retak dalam keluarga yang telah timbul sejak dahulu lagi. Sejarah Holy Wedding antara Father Moon dan Mother Moon pada tahun 1960 (True Parents) adalah dikatakan yang pertama dalam sejarah.[7]

Unification Church juga percaya bahawa Father Moon dan Mother Moon adalah jelmaan Adam dan Hawa yang ketiga. Menurut pengikut tegarnya, Dr Yoo Chong Young di dalam bukunya True Parents and World Peace mengatakan yang bermaksud:

“Adam dan Hawa yang pertama (6000 tahun lalu) mereka gagal di dalam misinya disebabkan jatuhnya mereka dari syurga. Begitu juga dengan Jesus yang merupakan Messiah (Sang Penyelamat), yang dikatakan sebagai jelmaan Adam kedua (Holy Spirit adalah Hawa) juga hanya dapat memenuhi misi kerohanian, tetapi misi fizikal tergendala disebabkan penyaliban dirinya (Jesus).”[8]

Manakala untuk akhir zaman (kini) Father Moon sebagai Messiah Kedua (Adam Ketiga) Mother Moon sebagai substantial Holy Spirit (Hawa Ketiga). Mereka mengatakan misi telah tercapai secara rohani dan fizikal, dan mereka telah memenuhi Three Great Blessings. Secara tidak langsung beliau meletakkan diri beliau lebih hebat daripada Jesus yang diimani oleh penganut agama Kristian kerana tidak berjaya menyelesaikan misi True Parents.

Selain itu juga, pengikut Father Moon sangat sinonim menisbahkan Father Moon ini adalah Imam Mahdi yang ditunggu umat Islam, seorang pengikut tegarnya Jennifer Tanabe menulis di dalam artikel dalam laman sesawang mereka yang bertajuk “The Kalki Avatar and the Second Coming of Christ, the True Parents of Humankind”:

“This passage is familiar to all Unificationists, and it is our understanding Sun Myung Moon is the fulfillment not only of the Second Coming of Christ but, together with his wife, Mrs. Hak Ja Han Moon, fulfills the ultimate role of the True Parents of humankind. Thus, we easily recognize the Mahdi in this role of the awaited returning central figure in Islam whom we can see fulfilled in the True Parents.”[9]

Bukan itu sahaja, malah pengikutnya juga memadankan Father Moon dengan bakal ‘ketibaan imam’ di dalam agama lain seperti Maitreya (Buddha), Kalki Avatar (Hindu), Juru Selamat Kedua (Kristian) dan banyak lagi.[10]

Yang lagi dahsyat adalah satu ucapan Sun Myung Moon bertajuk “The Arrival of the Era of the Fourth Adam’s Realm” di Belvedere International Training Center, New York pada tahun 1999 beliau berkata bahawa:

“Jesus cuba mengikuti saya, langkah saya, sepanjang jalan. Dia tinggal di Syurga, kerana dia tidak berkahwin. Tetapi saya mengahwinkannya. Tidakkah kalian mahu bertemu dengan isteri-isteri Buddha, Confucius dan Muhammad? Mereka menghantar surat penghargaan kepada saya dari alam roh. Mereka berjanji bahawa walaupun agama mereka hilang, mereka akan mengikuti saya”[11]

Kata-kata ini meletakkan diri beliau lebih mulia berbanding dengan tokoh-tokoh agama lain. Malah beliau mengaku menjadi ‘wali’ untuk mengahwinkan Jesus. Hal ini merupakan aqidah dan keimanan penganut Unification Church.

Di dalam Unification Church juga memiliki kitab suci utama mereka iaitu tulisan Sun Myung Moon yang dikenali sebagai Divine Principle. Yang mana kitab ini ditulis dengan olahan Bible dan juga sinkretis dengan agama lain seperti Konfusianisme, Daoisme, dan lain-lain.

Pecahan Dari Unification Church

Walaupun Father Moon dan Mother Moon dikatakan sebagai Ibubapa sejati atau Ibubapa Syurgawi atau Adam dan Hawa ketiga yang telah berjaya menyelesaikan misi kekeluargaan. Tetapi ternyata di dalam keluarga mereka sendiri juga berlaku konflik sehingga berpecah kepada aliran baru di atas nama Unification Church.

Pada tahun 2008, Sun Myung Moon telah melantik anak bongsu mereka bernama Hyung Jin Moon untuk memimpin gerakkan mereka (Family Federation for World Peace and Unification). Sepanjang beliau mewarisi pimpinan itu, beliau banyak memperkenalkan amalan baru seperti konsep tenaga kerohanian, pergerakkan tangan dan bermacam lagi.[12]

Hyung Jin Moon mula berkonflik secara terbuka dengan ibunya (Hak Ja Han) setelah kematian Sun Myung Moon pada tahun 2012. Ibunya telah menurunkan beliau dari pelbagai jawatan dari tahun 2013 dan akhirnya dipecat dari Presiden Family Federation for World Peace and Unification. Ajaran baru yang diperkenalkan oleh Hyung Jin Moon selama di dalam Unification Church itu juga turut dibuang dan dibatalkan (dimansukh) oleh ibunya.

Setelah beliau dipecat, Hyung Jin Moon mulakan gerakkan baru beliau dinamakan Sanctuary Church. Gerakkan Sanctuary Church ini dianggap terkeluar dari Unification Church.[13] Selama di dalam Sanctuary Church mereka secara terang-terangan mengkritik ibunya Hak Ja Han dan mengubah ajaran bapanya untuk mengangkat status dirinya.[14]

Selain itu terdapat juga kes seorang pengikut tegar Father Moon bernama Jung Myung-seok, yang telah keluar dari Unification Church dan membuat agama sendiri yang bernama Providence Church. Jung Myung-seok juga mengaku sebagai mesiah dan juga membuat penafsiran baru terhadap Bible seperti dilakukan oleh Father Moon.

Selain itu juga, konflik kekeluargaan Moon juga berlaku antara anaknya yang bercerai dengan menantu bernama Nansook Hong dan beliau telah menulis sebuah buku yang menceritakan sisi gelap di dalam keluarga Father dan Mother Moon, buku itu berjudul In The Shadow of The Moons.

Unification Church Ke Malaysia

Di Malaysia mereka sudah melebarkan sayap mereka secara serius dan kukuh sejak 1996 dengan penganjuran program yang dilakukan bersama ahli politik dan juga pelajar-pelajar di Malaysia. Dan baru-baru ini mereka melakukan program bersama dengan pelajar Universiti di Malaysia dan memaksa pelajar Melayu Muslim untuk mengangkat sumpah bersama mengisi borang supaya beriman kepada “Heavenly Parent” Father Moon dan Mother Moon dan memenuhi Three Great Blessing..…

Bersambung ke siri 2

Nota akhir:
_____________________________________

[1] http://www.reverendsunmyungmoon.org/rev_moon_life.html
[2] http://www.reverendsunmyungmoon.org/rev_moon_teaching.html
[3] Lihat artikel Sarah Lewis, - (2004). Encylopedia of New Religions, A Lion Book, England hlm 71
[4] http://www.reverendsunmyungmoon.org/rev_moon_life.html
[5] The New York Times - https://www.nytimes.com/1977/06/26/archives/rev-moons-church-held-not-christian-national-council-report-calls.html
[6] https://www.christianitytoday.com/ct/2001/augustweb-only/8-6-35.0.html & https://www.christianpost.com/news/cults-in-culture-an-eclipse-of-true-christianity-the-unification-church-part-5-63057/
[7] Lihat artikel Sarah Lewis, - (2004). Encylopedia of New Religions, A Lion Book, England hlm 72-73
[8] Lihat Dr Yoo Chong Young, (-) True Parents and World Peace, cetakkan ketiga, hlm 55-57
[9] https://appliedunificationism.com/2018/02/05/the-kalki-avatar-and-the-second-coming-of-christ-the-true-parents-of-humankind/
[10] http://moonsanmyung.blogspot.com/2010/10/second-avatar-appearance-manifestation.html / https://appliedunificationism.com/2018/02/05/the-kalki-avatar-and-the-second-coming-of-christ-the-true-parents-of-humankind/
[11] http://www.unification.net/news/news19991024.html
[12] https://iunificationist.files.wordpress.com/2010/05/hyung_jin_nim_hands_devotion-1.pdf
[13] https://www.christiannewspost.com/unification-church-does-not-encourage-firearm-use/ & https://appliedunificationism.com/2015/12/14/the-sanctuary-church-schism/
[14] https://www.youtube.com/watch?v=v9-4Epj1xwI

Ulang siar entri Pelajar Malaysia Hampir Dimurtadkan Di Korea Selatan? Episod 1. bertujuan berkongsi bahan bacaan ringan dalam lingkungan rakan blogger dan jaringan sosial tanpa melibatkan sebarang keuntungan. Dengan penghargaan kepada Ameno World iaitu sumber atau penulis asalnya. Much more respect from Dop Paka Sikit Arang.
Pelajar Malaysia Hampir Dimurtadkan Di Korea Selatan? Episod 1. 4.5 5 Unknown Tuesday, April 30, 2019 Pelajar Malaysia Hampir Dimurtadkan Di Korea Selatan? Episod 1. Oleh : Firdaus Wong Wai Hung Pelajar Malaysia Hampir Dimurtadkan Di K...


No comments:

Post a Comment