Suami Cuba Lahirkan Anak Ikut Bantuan Youtube, Sang Ibu Akhirnya Mati.

 On Sunday, July 29, 2018  

Suami Cuba Lahirkan Anak Ikut Bantuan Youtube, Sang Ibu Akhirnya Mati.

Suami Cuba Lahirkan Anak Ikut Bantuan Youtube, Sang Ibu Akhirnya Mati.

IBU MATI KERANA BERDOULA YOUTUBE

Elakkan perkara yang sama berlaku dalam negara kita. Walaupun sudah terjadi beberapa kes yang melibatkan kematian, menggunakan kaedah media sosial, ambil khidmat doula yang ekstrim boleh mengundang parah. 


Apa yang saya boleh simpulkan dari beberapa siri peristiwa yang berlaku ini adalah:

1. Mereka yang mengambil keputusan sendiri, terasa mereka lebih pandai dan tidak mahu menggunakan khidmat kepakaran yang tersedia wujud sejak sekian lama di hospital-hospital. Pemikiran sebegini adalah jumud.

2. Jika mereka menggunakan khidmat doula untuk membantu kelahiran dirumah, juga silap. Kerana doula bukan pakar penyambut kelahiran, doula hanya peneman serta pemberi semangat supaya siibu dapat bersalin dengan tenang. Kebanyakan para doula sendiri pun mengambil risiko untuk bersalin dengan kaedah tidak selamat sehingga boleh mebawa kematian diri mereka.

3. Dalam negara kita, khidmat doula tidak diiktiraf. Kementerian Kesihatan sudah mempunyai para anggota yang cukup terlatih dalam mengendalikan perawatan kesihatan semasa bersalin. Kekadang kehadiran doula yang menggelarkan diri mereka pendidik kelahiran ini mendatangkan banyak kesusahan. Ini kerana, mereka banyak mengambil pendekatan berkonfrontasi dengan anggota kesihatan yang merawat, seperti pemberian ubat tahan sakit, cara menguruskan uri, pemberian vaksin dan banyak lagi. Sepatutnya mereka hanya pemberi motivasi, bukannya mengambil alih tugasan perawat yang inign merawat ibu semasa bersalin. 

4. Sudah sampai masanya KKM menggubal satu undang-undang khusus bagi mengekang perkara yang sama berlkau dalam negara kita.

#SemangatMalaysiaBaharu

suhazeli.com
fb.com/drsuhazeli
28.7.2018
Universiti Malaya

https://ift.tt/2Ah72fl

Ulang siar entri Suami Cuba Lahirkan Anak Ikut Bantuan Youtube, Sang Ibu Akhirnya Mati. bertujuan berkongsi bahan bacaan ringan dalam lingkungan rakan blogger dan jaringan sosial tanpa melibatkan sebarang keuntungan. Dengan penghargaan kepada Ameno World iaitu sumber atau penulis asalnya. Much more respect from Dop Paka Sikit Arang.
Suami Cuba Lahirkan Anak Ikut Bantuan Youtube, Sang Ibu Akhirnya Mati. 4.5 5 Unknown Sunday, July 29, 2018 Suami Cuba Lahirkan Anak Ikut Bantuan Youtube, Sang Ibu Akhirnya Mati. IBU MATI KERANA BERDOULA YOUTUBE Elakkan perkara yang sama berl...


No comments:

Post a Comment